Den første samtale hos en psykoterapeut

Inden samtalen er der ofte mange tanker, nervøsitet og fordomme

Det kan være svært at tage sig sammen til at opsøge hjælp eller støtte når man er i psykisk ubalance,
og det kan være svært at forestille sig om psykoterapi kan gavne lige præcis dig, i din situation, som måske har stået på i lang tid.

Ja eller nej skiltIsær hvis det er første gang, du skal tale med en psykoterapeut eller psykolog.

Det er vigtigt at vide, at fordi du går i terapi, er du ikke psykisk syg.
Der er ikke noget galt med dig. og der er ikke noget at være flov eller skamme sig over. Tværtimod kan du være stolt over! at du tager dig selv og dine omgivelser (familie, venner, kolleger) alvorligt ved at opsøge professionel hjælp, med et ønske om at bevæge dig i en mere positiv retning med dit liv.

Selv at tage ansvar for sit liv og søge hjælp hos enten en psykoterapeut eller en anden udviklingsperson, er ikke passivitet eller at give op, det er tværtimod en aktiv handling der viser du er i stand til at søge støtte til noget der er svært. Mennesker er ikke skabt selv at løse alting selv, men at støtte, hjælpe og udvikle hinanden.

Hvordan foregår det?” og “Skal jeg forberede mig til den første samtale?”

Er typiske spørgsmål fra nye klienter.
Der er ikke nogen fast skabelon, men det foregår ved, at vi taler sammen.
Du behøver ikke forberede dig til den første samtale.
Hvis du eksempelvis går rundt og er ked af det ind imellem og ikke ved hvorfor, så kan vi sammen undersøge dette.
Det kan også være, at du har en helt specifik problemstilling, som du gerne vil have hjælp til. F.eks. Stress, angst, sorg depressioner,
eller andet som besværliggør dit liv.
Som terapeut har jeg ingen forventninger til dig, eller hvordan terapien skal forløbe.
Jeg har heller ikke “skjulte motiver”, som f.eks. at terapien er bedst, hvis der er stærke følelsesudbrud eller gråd.

Alle mennesker er forskellige og derfor er mødet og kontakten i mellem klienten og psykoterapeuten meget vigtig,
så der bliver lyttet til, og forstået det som bliver sagt.

  • Efter en terapeutisk samtale anbefaler jeg at du sætter lidt tid af til dig selv, dine tanker og reflektioner. Så bliver du ikke forstyrret af hverdagens trivialiteter og stress og jag, inden du har haft tid til at bearbejde og integrere hvad der er foregået i terapien.
  • Hav gerne en blok eller dagbog med, og skriv ned hvis du har fået nye indsigter du gerne vil huske og arbejde videre med.
  • Køb evt. en kop kaffe og sæt dig på en bænk på vor frelsers kirkegård hvor der er fred og ro og saml dine tanker. Det er  kun 2 min. fra terapilokalet (Se kort her)

Se hvor terapien foregår og book tid til en samtale her.

 

Lokalet hvor den første samtale foregår

Sol eller skygge

 

Til toppen af siden