Sund søvn og døgnrytme

10 gode råd til en sund og udviklende nattesøvn

  1. Undgå at ligge vågen i sengen, f.eks. se fjernsyn eller læse, gør dette i stuen eller andetsteds.
  2. Undgå stimulerende aktiviteter sidst på aftenen. dog gerne sex 🙂
  3. Lad være med at ryge mindst en time inden sengetid.
  4. Lav motion senest 4-5 timer før du skal sove.
  5. Drik ingen kaffe, alkohol, energidrikke eller andre stimulanser om aftenen.
  6. Dæmp lyset sidst på aftenen, det fremkalder melatonin, som er et søvnfremmende hormon.
  7. Sørg for at der er mørkt hvor du sover, undgå lys fra clock-radioer, telefoner og andet.
  8. Stå op og gå i seng på det samme tidspunkt, også i weekenderne.
  9. Undgå at kigge på fjernsyn, computer, ipads og smartphone 1 1/2 time inden sengetid. Lyset aktiverer dit nervesystem.
  10. Sov nøgen, eller undgå nattøj og sænk temperaturen i soveværelset, kroppen sænker sin temperatur om natten.

Personer med depression kan ofte vågne tidligt om morgenen med følelsen af ikke at kunne klare dagen og dårligt humør.
Det kan friste at blive i sengen eller sove senere på dagen. Det kan være med til at forværre depressionen og have en uheldig påvirkning af døgnrytmen og din søvn.

En god søvn og søvnhygiejne er vigtig for alle, og særlig vigtig for dig som har en depression eller er presset af stress eller andet.
God søvnhygiejne er hjælp til at sove bedre hver nat, som kan føre til mere overskud, bedre helbred og velvære.

God nat og sov godt 🙂  ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzz

Psykoterapeut Kim Matzen
Psykoterapeut MPF Gestaltterapeut

Leave a Comment