Mine egne kaotiske tanker? hvor meget skal jeg dele med min partner?

Det kan være en vanskelig disciplin at navigere i hvor meget af ens inderste tanker der egentlig er hjælpsomt og konstruktivt at dele, for både partneren og en selv.

Især over for en partner hvor du i forvejen er i en skrøbelig situation, som feks. efter et svigt eller et tillidsbrud, så er det vigtigt at overveje om det er givende for jer begge at dele alle dine tanker?

Vi bruger nemlig fantasi og tanker til at eksperimentere og afprøve inden vi fører det ud i virkeligheden, og til at finde ud af hvad det egentlig er vi mener. Og hvordan det egentlig er vi har det, inden vi går i gang med at kommunikere det ud til vores omgivelser.
På den måde sikrer vi os at vi kan stoppe os selv i gøre noget, som ellers ville kunne ødelægge relationen til den person eller gruppe som vi indgår i et givende samspil med. Så ved at dele alle tanker så kan der komme en masse ufærdigt og ikke bearbejdet materiale ud, som kan sløre kommunikationen og gøre skabe uklarhed om “hvad det egentlig er du mener, og hvordan det egentlig er du har det”.

Jeg kan anbefale dig at bruge en terapeut og/eller dine venner til at få luft for dine tanker, og på den måde blive klar på dig selv inden du beder din partner forholde sig til dig og dit budskab. Så det du går videre med har været igennem en grovsortering og et filter, og så kan du kommunikere det som har tyngde og er relevant videre til din partner.

Måden vi finder ud af hvem vi er og hvad vi står for, er at vi spejler os i andre mennesker. Vi prøver vores synspunkter og værdier af og vurderer den feedback vi får tilbage og evt. justerer vores holdninger, synspunkter og værdier så de er i overensstemmelse med os selv og vores inderste overbevisning og sansning.

Herunder kan du lære 4. gode råd om konstruktiv og sund kommunikation. Det kan være særdeles konstruktivt at gennemgå de fire punkter, og lige afstemme med dig selv om med hvem? hvad? hvor meget? og hvornår? Du ønsker at dele dine tanker.

H. Paul Grices´s 4 principper for sund kommunikation

1) Kvalitet. Man skal sige tingene, som de virkelig er. Og have belæg for det man siger.

2) Kvantitet. Man skal fortælle ”tilpas meget”, Udtrykke sig koncist, men alligevel udtømmende.

3) Relation. Det, man siger, skal have relevans for eller være relateret til samtaleemnet.

4) Modus. Man skal udtrykke sig klart og tydeligt.

 

Held og lykke og god proces.

Kim D. Matzen
www.udviklingsterapi.dk

 

Psykoterapeut MPF. Kim D. Matzen

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.